Bijgewerkt op: 9 nov 2021

De maatregelen zijn weer aangescherpt; hieronder lees je wat dit betekent voor mijn praktijk.


Algemeen

Voor iedereen geldt: je bent van harte welkom in mijn praktijk, mits jij én je gezinsleden geen Corona-gerelateerde klachten hebben. Bij koorts, benauwdheid of veel hoesten bij één van je gezinsleden wordt de afspraak geannuleerd, tenzij er een negatieve testuitslag is van de GGD. Bij twijfel graag even telefonisch of per mail overleggen.


Om de verspreiding van het Corona-virus verder tegen te gaan, houd ik me aan de volgende adviezen:

* Ik geef ouders en kinderen geen hand.

* Ik houd anderhalve meter afstand.

* Ik zorg voor voldoende ventilatie tijdens de sessies en tussen de sessies door.

* Bij de ingang van de praktijkruimte hangt een dispenser met desinfecterende handgel.

* De praktijkruimte houd ik goed schoon.

* Als ik koffie of thee zet, was ik eerst mijn handen.


Oudergesprekken

De oudergesprekken vinden bij voorkeur plaats in mijn praktijkruimte. Voor mij heeft een gesprek in de praktijk de voorkeur, omdat we elkaar dan in de ogen kunnen kijken, we onbewuste non-verbale communicatie veel beter oppikken als we in dezelfde ruimte zitten, en we er dan van verzekerd zijn dat er niemand meeluistert. Wanneer een gesprek niet door kan gaan wegens klachten, of als je om een andere reden niet naar de praktijk kan of wil komen, kunnen oudergesprekken online plaats vinden. Zorg er in dit geval wel voor, dat er geen kinderen mee kunnen luisteren.


Kind-sessies

Een sessie met een kind is altijd in de praktijkruimte. Als een kind volgens de beslisboom van het basis-onderwijs thuis moet blijven, wordt de sessie in principe een week doorgeschoven, of desgewenst op een ander moment van de week 'ingehaald'.












"Hij neemt gewoon niks van me aan!" hoor ik veel machteloze ouders verzuchten. "Hij weet het allemaal beter: 'Maar van de juf hoeft dit nooit!' en 'Jij snapt er niks van!' en 'Van de juf mag ik na 20 minuten stoppen met rekenen, ook al heb ik maar één som gemaakt!'". "Als het aan hem ligt doet hij gewoon helemaal niks!" En eerlijk is eerlijk, als moeder herken ik dit enorm. Ook ik hoor mezelf weleens uit machteloosheid roepen: "Zoek het dan maar zelf uit!"


"Ze snappen er gewoon helemaal niks van", verzuchten de kinderen in mijn praktijk. "En ik probeer het uit te leggen, maar ze luisteren gewoon niet. Ze denken gewoon dat zíj beter weten hoe het gaat op school, dan ik! Maar ík zit toch op school of niet dan?!" ..."En dan willen ze dat ik op zaterdag m'n schoolwerk nog afmaak. Op záterdag! Maar je moet toch ook uitrusten en leuke dingen doen?! En dat probeer ik dan te zeggen maar ze luisteren gewoon niet."


De machteloosheid overheerst, zowel bij kinderen als hun ouders. Machteloosheid is het gevoel dat de ander je niet begrijpt of niet doet wat je wil, dat je gewoon níet begrepen wordt. Het maakt je boos en verdrietig tegelijk.

Als kinderen in mijn praktijk - vaak degenen die worden aangemeld vanwege boosheid - ontdekken dat ze zich eigenlijk machteloos voelen, leer ik ze het volgende: Als je je machteloos voelt:


1. Herhaal dan wat de ander zegt.


2. Stel daar vervolgens heel veel nieuwsgierige vragen over. Net zolang, tot hij of zij nieuwsgierig wordt naar wat jíj denkt/vindt/wil zeggen.


Ouders adviseer ik hetzelfde: herhaal wat je kind zegt, zowel verbaal (de letterlijke woorden) als nonverbaal (intonatie, volume, houding). En stel daar vervolgens nieuwsgierige vragen (wie, wat, wanneer, waar, hoe... etc.). Sta open voor, en herhaal het antwoord, en stel daar je volgende nieuwsgierige vraag over.


Écht, je zal versteld staan hoeveel jouw kind al weet, kan en wíl leren, als het zich maar gehoord en gezien voelt - in wat het al kan en in zijn/haar eigen intern gemotiveerde leergierigheid!

Binnen de huidige lockdown - die 14 december 2020 werd aangekondigd - worden kinder- en jeugdpsychologie en complementaire therapie gezien als 'cruciale beroepen'. De praktijk zal dus openblijven voor integratieve kindertherapie, en wel op alle doordeweekse dagen van 9.00-13.00 uur.


Uiteraard zal ik hierbij de volgende maatregelen naleven:

* Als een kind - of één van diens gezinsleden - koorts en/of verkoudheidsklachten heeft, zal de sessie (kosteloos) geannuleerd worden. Dit geldt ook als ik of één van mijn gezinsleden Corona-gerelateerde klachten heeft. Ik houd hierbij de beslisboom van het basisonderwijs als leidraad.

* Bij de ingang en in het midden van de praktijk staat desinfecterende handgel. Ook handen wassen is goed mogelijk tijdens de sessie.

* Ik zorg voor voldoende tijd tussen de sessies om de ruimte goed te kunnen ventileren.

* De deurklink en andere aangeraakte materialen worden na elke sessie gereinigd.


Om mijn werk met kinderen zoveel mogelijk te kunnen voortzetten, heb ik besloten oudergesprekken in principe online te voeren. Dit omdat ook een onschuldige verkoudheid ervoor kan zorgen dat ik de praktijk (tijdelijk) moet sluiten. Oudergesprekken voer ik in mijn online praktijkruimte: whereby.com/kindenkrachtig. Dit is een goed beveiligde (AVG-proof) online omgeving. Je kan 'aankloppen' met een al dan niet fictieve naam. Een account is niet nodig.


De oudertraining 'Hartgrondig Opvoeden' ligt vooralsnog even stil.



Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Volg ons